آزمون میان ترم اول پایه دوم و سوم راهنمایی

آزمون نیم ترم اول پایه سوم راهنمایی

آزمون نیم ترم اول پایه دوم راهنمایی

بچه وقت نشد پاسخ این آزمون هارو برای دانش آموزان دیگر بذارم شما که تو کلاس حل کردید 

اگه براتون امکان داره خیلی خوش خط  با خودکار قرمز حل کنید و اسکن بگیرید و فایلشو برام ارسال

 کنید تابه اسم خودتون تو وبلاگ بذارم تا  همه بچه ها  استفاده کنن

  

آزمون نوبت اول یکی از مدارس اصفهان 

سوالات پایه دوم راهنمایی

پاسخ خود آزمون پایه دوم راهنمایی  

سوالات پایه دوم راهنمایی

پاسخ تا سوال 24

نکته های درس ریاضی سوم راهنمایی           بر گرفته از وبلاگ خط خطی های ریاضی


نکته های درس ریاضی سوم راهنمایی

 

نکته های کلیدی و مهم درس ریاضی سوم راهنمایی با فرمت PDF

برای دانلود نسخه پی دی اف هر درس به ادامه مطلب رفته و روی لینک درس مورد نظر خود

کلیک کنید .

در ضمن حجم فایل ها بسیار کم بوده و سقف آنها ۷۰۰ کیلوبایت است به طوری که کل نکات

ریاضی سوم راهنمایی فقط ۷ مگابایت است !!!  ( به ادامه مطلب مراجعه کنید)

ادامه نوشته

ریاضی ششم ابتدایی و روش تدریس آن

همکاران گرامی جهت دریافت کتاب درسی و 




 راهنمای تدریس ریاضی ششم ابتدایی اینجا  



را کلیککنید.امیدوارم که مورد استفاده

 

قرار بگیرد

سوالات تیزهوشان و پاسخ تشریحی

سوالات تیز هوشان سوم راهنمایی 

پاسخ

سوالات تیز هوشان دوم راهنمایی

پاسخ (آماده نیست)

گام به گام به سوی موفقیت  

گام به گام به سوی موفقیت 

۩۞۩  سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرشباهنگ www.shabahang20.blogfa.com ۩۞۩                                                 

روی صندلی راحت پشت میز بنشینید و                             با توکل بر خدا دوره درس ریاضی را طبق برنامه داده شده شروع کنید.موفق باشید .

پاسخ تکلیف روز سه شنبه ریاضی سوم ها(اصلاح شد) 

که به علت تعطیلی موفق به حل آن نشدید حتما در منزل حل کردید لطفا با این پاسخ چک کنید

بطور کامل حل شد مجددا دانلود کنید 

رسم عمود منصف یک پاره خط

روش رسم:دهانه ي پرگار را به اندازه ي بيش تر از نصف طول پاره خط باز كرده،به مركزهاي دو سر پاره خط،دو كمان مي زنيم.خط گذرا از نقاط تلاقي اين دو كمان،عمود منصف پاره خط مزبور است.  

 

 


سوالات ریاضی پایه دوم و سوم  

این مجموعه به مرور تکمیل خواهد شد 
پاسخ ( کامل شد)
در نظر دارم به یاری خدا تعداد سوالات این مجموعه را افزایش دهم 

چند فایل فلش جهت آموزش در ریاضی راهنمایی            از برادر محترم آقای نبی اله ابراهیمی

چند فایل فلش جهت آموزش در ریاضی راهنمایی

جمع و تفریق متناظر با بردار 1

جمع و تفریق متناظر با بردار 2

جمع و تفریق متناظر با بردار3

باز کردن و بستن مکعب

اثبات فیثا غورس

جمع و تفریق متناظر با بردار گویا ۴

جمع و تفریق متناظر با بردار صحیح

محور اعداد گویا

حالات مختلف رنگ کردن پیراهن و شلوار

تساوی مثلث۱

تساوی مثلث ۲

تعداد مسیر ها

طول بردار گویا


مباحث تکمیلی در باره مبنا               با تشکر از وبلاگ ریاضی بیست

مبنای اعشاری

مطالبی نا گفته درباره مبنای اعشاری

مقدمه:

همانطور که میدونید در سال دوم راهنمایی مبحثی به نام دستگاه های شمار یا همان مبنا داریم!در این مبحث دانش آموزان یاد میگیرند که چطور یک یک عدد را به مبنای دلخواهی ببرند و یا برعکس نمایش معمولی یک عدد مبنایی رو بدست بیاورند.

اما نه در کتاب درسی و نه در راهنمای ریاضی معلم اشاره ای به این نشده که اگر عدد اعشاری باشد به چه صورت میتوان آنرا به شکل مبنایی نوشت! و ممکن است این سئوال پیش بیاید که مبنای اعشاری چیست؟ و چطور یک عدد اعشاری را میتوان به مبنای دلخواهی برد؟


ادامه نوشته

آموزش جذر تقریبی و چند تست                              با سپاس از وبلاگ ریاضی بیست

آموزش جذر دوم راهنمایی

جذر به معنی ریشه ، پایه است و علامت آن «  » رادیکال می باشد.

در ریا ضیات « ریشه گرفتن » عکس عمل « به توان رساندن » می باشد.

جذر حسابی: هر عدد مثبت دو جذر دارد که یکی مثبت است و دیگری منفی 0 جذر مثبت «جذر حسابی » نامیده می شود.

ادامه در و نکات و سوالات تستی در ادامه مطلب

عدد 5 جذر حسابی عدد 25 است و آنرا با  نمایش می دهیم .«  » فقط برای نمایش جذر مثبت 25 بکار می رود بنابراین می توان نوشت: 

نکته: توان دوم یک عدد را مجذور یا مربع آن عدد می نامند.

محاسبه جذر :

در شکل زیر مجذور عدد 5 و 6 نمایش داده شده است با توجه به شکل می توان گفت:

چرا می گوییم جذر 31 تقریبی است؟

مربعی به مساحت 31 سانتی متر مربع را در نظر بگیرید می خواهیم اندازه ی ضلع مربع را بدست آوریم.

حل : با توجه به اینکه 25 = 52 و 36 = 62 می توان گفت : عدد 31 بین دو مجذور 25 و 36 قرار دارد.

6> اندازه ضلع مربع > ۵

بنابراین

6>  > 5

به عبارت دیگر

یعنی جذر عدد 31 دقیق نمی باشد و مقدار تقریبی است.

برای بدست آوردن مقدار تقریبی جذر عدد 31 کافی است قسمت های باقی مانده را کنار بگذاریم.

با صرف نظر کردن از مربع کوچک ایجاد شده می توان نوشت: 10 = 5 × 2 = طول مستطیل ( رنگ شده )

6 = 25 – 31 = مساحت مستطیل (رنگ شده)

بنابراین اندازه ی ضلع مربع که مساحت آن 31 سانتی متر مربع باشد ، تقریباً برابر است با 6/5.

به عبارت دیگر برای محاسبه ی جذر تقریبی عدد 31 می توان به ترتیب زیر عمل کرد:

پس چون مربع کوچک را حذف می کنیم هرگز جواب ما دقیق نیست و عددی نزدیک به جواب اصلی می باشد بدین سبب می گوییم حاصل جذر تقریبی است

برای محاسبه ی مقدار تقریبی عدد 31 ، باقیمانده ی جذر را بر دو برابر حاصل جذر تقسیم می کنیم.



چندی نکته راجع به جذر:

1- اعداد منفی جذر ندارند  تعریف نشده است.

با توجه به اینکه مجذور هر عدد همیشه یک عدد مثبت است می توان گفت که عدد ی وجود ندارد که مجذور آن 36- باشد.

 تعریف نشده است. 

2- جمع و تفریق رادیکالها :

برای اینکه دو رادیکال یا چند رادیکال با هم جمع و تفریق شوند لازم است که عبارت داخل رادیکال آن ها با هم برابر باشد.

مثال :

یکی از رادیکال ها را می نویسیم ، سپس ضرایب آن ها را با هم جمع می کنیم.

بنابراین می توان گفت:

3- ضرب و تقسیم رادیکال ها:

برای ضرب و تقسیم دو رادیکال شباهت و یکسان بودن عبارتهای داخل رادیکال لازم نمی باشد.

مثال Å 

یک رادیکال را می نو یسیم آنگاه مقدار داخل رادیکال را در هم ضرب می کنیم.

اگر دو رادیکال ضریب داشته باشند ، اول ضرایب آن ها را در هم ضرب می کنیم.

بنابراین می توان گفت:

4- اگر یک عدد دلخواه مربع کامل باشد و بخواهیم جذر آن عدد را حساب کنیم ، کافی است ابتدا عدد مورد نظر را به عامل ها ی اول تجزیه کرده و سپس برای جذر گیری به ترتیب زیر عمل کنیم .

پایه ها را نوشته نماها را نصف می کنیم.

مثال Å جذر عدد 19600 را بدست آورید.

حل : ابتدا عدد 19600 را به عوامل اول تجزیه می کنیم.

تست1:

حاصل  کدامیک از موارد زیر است

الف)جذر ندارد

ب) 

ج) 5 –

د) 5 +


تست2:

حاصل  برابر است با

الف) 

ب) 

ج) 1053

د) 117


تست3:

حاصل عبارت برابر است با

الف)3

ب)

ج)2

د) 


تست4:

حاصل جذر زیر برابر است با : 

الف) 

ب)

ج) 

د)


تست5:

حاصل کسر  به صورت دقیق برابر است با :

الف) 2- 32

ب) 2+ 23

ج) 32

د) 23

پاسخ

۱- گزینه ج

۲-

حل : 

۳-

 و 

۴- از داخلی ترین  شروع به حل می کنید.

۵-

حل :


معرفی سایتی برای ساخت شکل گسترده چند وجهی ها ریاضی دوم راهنمایی

ساخت چند وجهی ها ریاضی دوم راهنمایی

در صفحه ۱۸۸ کتاب کلاس دوم راهنمایی قبل از شروع مبحث حجم ۴ شکل صفحه گسترده ی چند وجهی ها کشیده شده است. و از دانش آموزان خواسته شده که این شکل های گسترده  را بروی مقوا منتقل کنند و برای ساخت چند وجهی ها از آن استفاده کنند .

 شکل صفحه گسترده ی سایر چند وجهی ها یا شکل ها مخروطی یا کره را با مراجعه به سایت زیر در اختیارتان قرار می گیرد.

خوب یکی از راه حل ها استفاده از نرم افزار Carbi 3d هست . ولی یک راه حل ساده تر استفاده از شکل های صفحه گسترده آماده شده توسط سایت korthalsaltes هست که شکل گسترده تعدادی از چند وجهی ها را در قالب PDF آماده کرده و فقط کافی است آن ها را چاپ کنید . همین !!!



تقسیم دایره به ۵ قسمت ریاضی سوم راهنمایی


فایل داکیومنت و اسلاید روش گاوس برای تقسیم دایره به ۵ قسمت فقط با استفاده از پرگار را می توانید از لینک های زیر دریافت کنید .

برای دریافت فایل داکیومنت  تقسیم دایره به ۵ قسمت کلیک کنید .

برای دریافت اسلاید تقسیم دایره به ۵ قسمت (اسلاید) کلیک کنید .

 مقاله ای از یک همکار محترم بازنشسته و پرورش روحیه گروهی كار كردن در دانش آموزان

دانلود فایل ">دلنوشته ای
دلنوشته  از یک همکار محترم 
به نام خدا
هرآنکه جانب اهل وفا نگه دارد خدایش در همه حال از بلا نگه دارد
حدیث دوست نگویم مگربه حضرت دوست که آشنا سخن آشنا نگه دارد
سلام و درود بی پایان
چقدرسلام کردن ساده و آسان بود آن گاه که خداحافظی را نیاموخته بودم و اینک این بار
از برای خدا حافظی سلام چه دشوار است.
وقتی امروز این سطور را می نویسم 82 سا ل گذشته از یادم می گذرد. روزی که برای
نخستین بار قدم به دنیای زیبای مدرسه گذاشتم ، آموخته بودم که باید خدمت کنم و دیگر
هیچ.، فقط خوب باشم و بس .
آن روزها جوان بودم و پر از شوق و رویای بزرگ . آن گاه که به محل کارم میرفتم به
همه سلام می گفتم و درک کرده بودم که سلام یعنی یاری رساندن. یعنی گره از کار خلق
گشودن . همواره در این سالها به این نکته ایمان راسخ داشتم که بنده ی کوچکی هستم و
دست دعا به آسمان فراز می کردم که بارالها تو همیشه با مخلوقات خود سخن می گویی و
آنان از تو می خواهند تا گره از کارشان بگشایی . خدایا مرا وسیله و واسطه سخن گفتن
خود با مردم قرارده و بر من چنان رحمتی عطا فرما تا آنچه به صلاح توست به وسیله ی
من برای کسانی که به سویم می آیند میسر شود و شوق مرا برای انجام وظایفم افزون کن
تا همیشه لبخند رضایت را در چهره مراجعینم ببینم.
این سالها با تمام نشیب و فراز هایش گذشت با روزهای تلخ و شیرینش . همه را به یاد
دارم ،جایگاه و قدرتی بیش از آنچه که این روزها در حال ترکش هستم ، نخواستم اگر چه
میتوانستم .مهم عهدی بود که با خدا بسته بودم . قدرت بیشتر ، منصب بالاتر ، رتبه ی
بالاتر همگی بار مسئولیت انسان را افزون می کند. هیچگاه نخواستم مسئولیتی بپذیرم که از
عهده ام خارج باشد ونتوانم آنچنان که بایسته است کار خلق را راه بیاندازم و به جای آن که
من مقام بگیرم منص و مقام مرا بگیرد ، همچنان که از نزدیک دیدم که عده ای را مقام
گرفت و فراموش کردند که مقام در خدمت ادب و مردم است نه مردم در خدمت مقام.
82 سال تنها 82 بهار و زمستان نیست یک عمر است ، عمری که با همه ی دشواری
هایش درک کردم و از خدا خواستم که لحظه ای مرا به خود وا مگذارد.
امروز آنچه در ذهنم باقی مانده تماماً لحظه های خوشی است که در کنار همه ی همکاران
ودانش آموزانک داشته ام . لحظه های زیبایی که جوانی ام را پای آن گذاشتم تا انشاءاله
باقیات و صالحات برای این حقیر باشد از همین جا فرصت را مغتنم می دانم و از تمامی
همکاران و دوستان و فرزندانی که مرا می شناسند طلب حلالیت میکنم و خاضانه می
خواهم که چنانچه از بنده ناراحتی و دلخوری دارند به بزرگواری خودشان عفو نمایند و
برای این حقیر دعا نمایند ، که خداوند ارحم الراحمین است . می دانم دلم برای تک تک
روزهایی که با شما گذشت پر می کشد.
در پایان آرزوی سعادت و سلامت برای همه ی شما دارم و مایه امتنان است که گاهی بنده
را به یادی و دعای خیر مرهون لطف خویش سازید.
من بازم هم می گویم سلام . شما بخوانید:
» خداحافظ «
به نام خدا
به نام آن یکتایی که رحمان و رحیم است . به نام آن قادری که هستی بخش و خالق است
. به نام آن معبودی که انسان را آفرید و بر وجودش خلعت شعور و معرفت پوشاند . به
نام آن محبوبی که بین آدمیان انس و الفت برقرارکرد . به نام آن یاوری که دست هایمان را
گرفت و از ذلت و حقارت و ضلالت و گمراهی نجات داد . به نام آن عزیزی که به ابناء
بشر عزت بخشید . به نام آن ستّاری که بدی های ما را پوشاند . به نام آن رئوفی که
بهترین بندگانس را برای هدایت آدمیان فرستاد . فرستاد آن عزیزان پاک و پرتوان را جهت
شناخت خورشید و در این راه صعب و توانفرسا به آنان وعده یاریداد که هیچ کس به جز
یاری و لطف آن مهربان نمیتواند در نشیب و فراز زندگی دوام بیاورد.
آنان آمدند و از حقیقت گفتند و از زیبایی سرودند ، از شادی و مهر سخن گفتند ، از
شکوفایی و بالیدن ، از ملکوت برایمان پیام عشق آوردند، پیامی که سر چشمه تمام زمزمه
های شیرین است . پیام پرواز ، پیامی که دل ها را به یکدیگر پیوند می دهد . پیامی که
دستهای انسان ها در دست هم می گذارد تا بسازند و بسازند تا به سرچشمه نور برند . آنان
آمدند تا آنچه را که خود دیده و شنیده بودند برای مردم بازگو کنند . آمدند تا مردم را از
کوردلی و ناشنوایی برهانند . آری آنان به خلعت نبوت آراسته شدند تا معلم بزرگ ابناء
بشر باشند. آمدند تا سر سبزی و نیکی را بذرافشانی کنند.آمدند تا بیاموزند که دنیا محل
شناخت خدا و جهان باقی جایی برای دیدار آن عزیز نازنین است. آنان همه ی خوبی های
ممکن را برایمان از طرف پروردگار به ارمغان آوردند.گفتند و گفتند و یکی پس از
دیگری مسئولیت شناخت این راه زیبا را بر عهده گرفتند و پایداری و ایثار کردند ، تا آنجا
که به دیدار پروردگارشان نائل شدند و آفرین آنان که گل سر سبد نبوت است ، آمد ، آمد و
مردم زمان خودش را که در تاریکی و جهل مضعف فرورفته بودند ،نجات داد.
پیامی به شیرینی و زلالی آب چشمه سارها در کوهستان . اکنون دیگر شمار پیام ها و
وعده ها و نواها آن قدر فراوان بود که مردمان را تراوتش شستشو داد. آقدر که توانست از
آن همه کفر و نفاق مردمی بسازد که جزنغمه عشق نمی شیدند و جز کلام زیبا نمی گفتند .
آری ، مردی از تبار خوبی که جز خوبی و زیبایی نگفت ، جزتواضع و فروتنی
نیاموخت،جز تلاش و کوشش هدفی نداشت ،، و آرزویی جز رضی محبوب در سر نمی
پرورانید.آمد و با چلچراغ ها راه هدایت و سعادت را روشن کردند و نوری که برای
عاشقان همیشه باقی است.
نبوت به وسیله حضرت محمد)ص( پایان و پیام آوران الهی را مهر خاتم زده شد. یعنی
همه ی آنچه را که بشر باید بیاموزد ، بیان شد.
در این رهگذر که آدمیان باید آراسته و پیراسته شوند ، هرگز تنها رها نشدند که پس از
انباءالهی ، امامان بزرگوار بودند که پرچم هدایت را به دوش گرفتند. و راه آنان را ادامه
دادند. پس از آن که آن هادیان بزرگوار به وسیله کوردلان زمانشان با زندگی مادی وداع
گفتند و مردم از فیض وجودشان بی بهره گشتند.
آخرین ذخیره آنان را خداوند در پرده ای از حجاب قرار داد تا زمانی که جوامع بشری
شایسته ظهورش شوند.
در عصر غیبت ، مسئولیت ارشاد و راهنمایی مردم به دست علماء و مربیان دلسوخته و با
ایمان است که با شناساندن زیبایی ها و زشتی ها، راه سعادت را به مردم زمان خویش
نشان دهند . البته نه تنها با کلام که وظیفه ی هر یک از راهنمایان است که با اعمال و
رفتار خویش مردم را هدایت کنند.
» کو نوادُعاة الناس به غیر السنفکم «
و اما موضوع شورای امروز:
از طرف دوستان همکار به این حقیر ماموریت داده شد ه که از جانب همه ی عزیزان از
همکارمحترم و عزیزی تجلیل کنم که در طول دوران مدیریت خود تلاش می کردند تا
محبت و ایمان را با رفتار خود به اطرافیان بیاموزند. اعم از ))دبیران ، مربیان ، سایر
عزیزان آموزشگاه ، دانش آموزان و خانواده آنان((
من اکنون از طرف همه ی خواهرانم خدمت شما عرض می کنم:خسته نباشید . خداوند
انشاء...به شما پاداش خیر دهد . هم در این جهان و هم در جهان باقی . البته دعای خیر و
تشکر ما در برابر آنچه که خداوند به مربیان نیکوکار وعده داده بسیار ناچیز است. اما
سپاس از بندگان خدا تشکر از خدایی کارساز است که بندگان خویش را در مقابل ما قرار
داده .
))لم یشکر المخلوق ، لم یشکر الخالق((
امید وارم که پروردگار همیشه یار و یاور شما باشد. ما خوشحالیم که در کنار شما به
آرامی سال هایی را پشت سر گذاشتیم و با کمترین خستگی در مسیر راه حرکت
کردیم.بامحبت و دوستی ، دل بسته ی محیط کر خود شدیم و با خاطری آسوده مشغول انجام
وظیفه ، چون می دانستیم که عزیز مسئولی همیشه به یاد دوستان خویش است. با شادی ما
شاد و در غم های ما غمگین بودید . در سختی ها دست های مهربانتان دست های ما را
آنچه را که برای خودتان پسندیدید برای ما هم « ) فشرد و بنا به فرموده پیامبر اعظم )ص
» پسندیدید و آنچه را که خودتان دوست نداشتید برای اطرافیان هم نخواستند
خداوند گواه است که من ذره ای به گزاف نگفته و هرگز در صدد چاپلوسی نبرده ام فقط
پیام دوستان و همکاران خود را به شما رساندم.
اکنون از رفتار شما با راحتی سحن می گوییم ، چون که به طور قطع و یقین هیچ گونه
نفع مادی متوجه ما نیست ، تنها با چند جمله کوتاه محبت های بی شائبه شما را سپاس گفتیم
و بس ، در پایان به شما می گوییم : که ما یاد و مهر شما را همیشه در دل زنده نگه می
داریم و مهربانی های شما را ارج می نهیم و دوران همکاری با شما را چون خاطره ای
معطر در دل هایمان زنده نگه می داریم . با شما خداحافظی نمی کنیم ، چون انتظار داریم
که بازهم شما را به عنوان خواهر و دوستی مهربان در کنار مان احساس کنیم و آرزوداریم
که شما هم از دوران مدیریت خود در این آموزشگاه خاطرات خوشی داشته باشید که از
یادآوری آنها ، شما هم احساس آرامش کنید.
در پایان یک بار دیگر این جمله را تکرار میکنم : ))سپاس خدای عالمین را که قلب های
ما را نسبت به یکدیگرمهربان کرد((
بیشتر از این مزاحم اوقات شما عزیزان نمی شوم و از خداوند می خواهم که همه ی ما را
به بهترین راه ها هدایت فرماید.
ودر دنیا با خوبان ودر آخرت با صالحان محشور فرماید. انشاءاله
نام نیکو گر بماند ز آدمی به کز او ماند سرای زرنگار
 والسلام

ادامه نوشته

بهتر زندگی کنیم

1- ریتم زندگی خود را آرام کنید

شما نیاز به زمان دارید تا بتوانید فکر کنید و افکار خود را در زندگی فردی بازتاب دهید. اگر تمام مدت سرتان شلوغ باشد، وقت کافی برای فکر کردن به اهداف خود ندارید چه برسد به اینکه بخواهید دست به عمل بزنید و زندگیتان را تغییر دهید. پس ریتم زندگی خود را آرام و ملایم نمایید و برای تغییر در زندگی خود فضا ایجاد کنید. 
سعی کنید آهسته به جلو پیش بروید تا در عین حال بتوانید بیش از پیش از زندگی لذت ببرید. مشغولیت های بی مورد نه تنها لذت تماشای مناظر بی نظیر زندگی را از شما می گیرند بلکه باعث می شوند که شما هیچ حسی نسبت به اینکه کجا هستید، به کجا می روید، و چه کاری انجام می دهید نیز نداشته باشید.

2- خواستار تغییر باشید


ادامه نوشته

تست هوش  با سپاس از وبلاگ جزیره ریاضیات

د
در شکل زیر چند مربع می بینید ؟


ادامه نوشته